22.10.13

PIJAK KAN JIWA

Aku punya jiwa
Jiwa yang bukan untuk kau pijak

Kau golongan kayangan
yang mampu menutup dosa palat
buruk nya aku di canang seantero telinge
Hingga semua mata serong pada aku
Kau si pemijak durjana

Kegigihan aku di persetan kan
kesungguhan aku kau ludahkan
kecekalan aku kau buta kan
keluhuran aku kau pijak kan
Kesabaran aku sudah ke kemuncak
ketabahan aku Tuhan saja yang tahu

Kau yang tamak haloba
Bajet malaikat dalam bilik semak ni
semua kena manjadi pari bertopengkan si celaka
menutup mulut membuta kan mata
Tanpa kau sedar
walau sekecil pari bisa terbang tinggi
meninggalkan kau si tamak yang asyik berkelana
Dalam dunia palsu yang kau pagari dengan kebongkak kan kau sendiri

Pergi la mati engkau si pemijak jiwa-jiwa halus kami
Pergi mati bersama dosa-dosa yang kau dapat dek pengkhianatan keji mu

PUISI LINTASAN HATI BY ANIS 'AZIAH HASRAN

No comments:

Post a Comment